Bibliographie
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Spivak Gayatri Chakravorty, Les Subalternes peuvent-elles parler?, translation by Jérôme Vidal, Paris, Éditions Amsterdam, 2009.
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Notes
For a large overview of the contemporary acceptations and logics of application of the category of populism, see Pierre Birnbaum, Laurent Jeanpierre and Philippe Roger (eds.), “Populismes,” Critique, no. 776-777, 2012.
In France, everyone has heard about the label “UMPS,” created by the Front National to amalgamate the two main French political parties through their acronyms, namely the Parti Socialiste (PS) and the late Union pour un Mouvement Populaire (UMP) – renamed Les Républicains in May 2015.
On these “representation struggles” and the distinction between crisis and disturbance, see Assia Boutaleb and Violaine Roussel, “Introduction,” Sociétés contemporaines, no. 74, 2009, p. 5-17. The “disturbance in representation,” after which this publication is titled, applies exclusively to the political field.
Louis Marin, Le Portrait du roi, Paris, Minuit, 1981, p. 10.
Carlo Ginzburg, “Représentation : le mot, l’idée, la chose,” Annales. Économies, Sociétés, Civilisations, no. 46.6, 1991, p. 1220.
More generally, these reflections fall within a research program called “Pour une iconographie politique des dominé(e)s” (“Toward a political iconography of the dominated”), under the direction of Laurent Jeanpierre (LabToP/CRESPPA – University Paris 8). The research seminar related to this program is supported by the Labex Arts-H2H.
Christian Joschke, “À quoi sert l’iconographie politique ?,” Perspective, no. 1, 2012, p. 187-192.
Ernesto Laclau, La Raison populiste, translation by Jean-Pierre Ricard, Paris, Seuil, 2007, p. 191. (Author’s emphasis.)
Daniel Colson, Petit lexique philosophique de l’anarchisme. De Proudhon à Deleuze, Paris, LGF, 2001, p. 281-282.
Bruno Latour, Nous n’avons jamais été modernes. Essai d’anthropologie symétrique, Paris, La Découverte, 1991.
Gayatri Chakravorty Spivak, Les Subalternes peuvent-elles parler ?, translation by Jérôme Vidal, Paris, Amsterdam, 2009.
Alfred Gell, Art and Agency. An Anthropological Theory, Oxford, Clarendon Press, 1998, p. 98 (as well as the previous quotes).
Alfred Gell, Art and Agency. An Anthropological Theory, Oxford, Clarendon Press, 1998, p. 97.
Maxime Boidy, “Visibilities in Words, Visibilities on Bodies: Academic Sociopolitical Theories of Visibility and Militant Teachings from the Genoa Summit of July 2001,” FQS – Forum: Qualitative Sozialforschung, t. 18, no. 2, 2017 [in press].
Maxime Boidy, “Le black bloc, terrain visuel du global: éléments pour une iconologie politique de l’altermondialisme,” Terrains/Théories, no. 5, 2016. [Online] https://teth.revues.org/834 [accessed 24 February 2017].
Dario Gamboni, “Composing the Body Politic: Composite Images and Political Representation, 1651-2004,” in Bruno Latour and Peter Weibel (dir.), Making Things Public: Atmospheres of Democracy, Karlsruhe/Cambridge, ZKM Center for Art and Media/MIT Press, 2005, p. 162-195; Carlo Ginzburg, Peur, révérence, terreur. Quatre essais d’iconographie politique, translation by Martin Rueff, Dijon, Les Presses du réel, 2013, p. 13-36.
Dario Gamboni, “Voir double: théorie de l’image et méthodologie de l’interprétation,” in Jean-Hubert Martin (ed.), Une image peut en cacher une autre. Arcimboldo - Dalí - Raetz, Paris, Réunion des musées nationaux, 2009, p. XIX.
Kirkpatrick Sale, La Révolte luddite. Briseurs de machines à l’ère de l’industrialisation, translation by Celia Izoard, Montreuil, L’Échappée, 2006.
See Ulrike Lune Riboni, “Riotporn: de quoi parle-t-on ?,” 7 January 2016. [Online] http://window.hypotheses.org/267 [accessed 24 February 2017].
Georges Sorel, Réflexions sur la violence [1908], Loverval, Labor, 2006, p. 149-150 (author’s emphasis).
Michel Foucault, Surveiller et punir. Naissance de la prison, Paris, Gallimard, 1975, p. 234.
Axel Honneth, “Invisibilité: sur l’épistémologie de la ‘reconnaissance,’“ translation by Olivier Voirol, in Axel Honneth, La Société du mépris. Vers une nouvelle théorie critique, Paris, La Découverte, 2006, p. 225-243.
Account quoted in Tim Jordan, S’engager ! Les nouveaux militants, activistes, agitateurs…, translation by Sophie Saurat, Paris, Autrement, 2003, p. 68.
Comité invisible, L’Insurrection qui vient, Paris, La fabrique, 2007, p. 102.
Maxime Boidy, “Visual Culture Studies: les matérialismes du visible,” in Maxime Cervulle, Nelly Quemener and Florian Vörös (eds.), Matérialismes, culture et communication. Tome 2. Cultural Studies, théories féministes et décoloniales, Paris, Presses des Mines, 2016, p. 133-135.
For an innovative approach to this research field in political sciences, see Xavier Crettiez and Pierre Piazza (eds.), “Iconographies rebelles,” Cultures & Conflits, no. 91-92, 2013.
Maxime Boidy, “Visibilities in Words, Visibilities on Bodies: Academic Sociopolitical Theories of Visibility and Militant Teachings from the Genoa Summit of July 2001,” FQS – Forum: Qualitative Sozialforschung, t. 18, no. 2, 2017 [in press].
“The desperation felt by many at the perceived invasion of their neighborhood lies behind the civil Luddism they practice. Although not as acceptable as passive arrest, such actions are a form of civil disobedience. Many autonomists believe that, in order to preserve their way of life, they must smash the machinery of consumer society and contest all the forces that seek to colonize their community” (George Katsiaficas, The Subversion of Politics. European Autonomous Social Movements and the Decolonization of Everyday Life, Edinburgh, AK Press, 2006, p. 174).
W.J.T. Mitchell, Iconology, Image, Text, Ideology, Chicago, The University of Chicago Press, 1986, p. 43.
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