Bibliographie
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Bonnefoy Yves, L’Écharpe rouge, Paris, Mercure de France, 2016.
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Bouchareu Manon, Interpellations à l’égalité et voix du care. De l’objectivation de la situation scolaire des filles vers des propositions alternatives, mémoire de master 2, Université Paris 8, 2012.
Bouissou Christine, “Chronique d’une sortie en ville,” Les Cahiers d’Adèle, no. 5, “La ville,” 2010.
Bouissou Christine, “En quête des raisons de l’autre,” Le Télémaque, vol. 2, no. 48, 2015, p. 65-74.
Bouissou Christine, “L’accès à l’âge adulte à travers une expérience préprofessionnelle,” Revue 3D (Agefa PME), no. 7, 2015, p. 80-93.
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Didi-Huberman Georges, Survivance des lucioles, Paris, Minuit, 2009.
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Duru-Bellat Marie, L’École des filles, quelle formation pour quels rôles sociaux ?, Paris, L’Harmattan, 2004.
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Irigaray Luce, Corps à corps avec la mère, Montréal, Pleine Lune, 1991.
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Kristeva Julia, Le Génie féminin. La vie, la folie, les mots. Melanie Klein, Paris, Gallimard, 2003.
Macherey Pierre, “‘Il faut être absolument moderne.’ La modernité, état de fait ou impératif ?,” 2005. [Online] https://stl.univ-lille.fr [accessed 4 March 2017].
Macherey Pierre, Le Sujet des normes, Paris, Amsterdam, 2014.
Muraro Luisa, “En écoutant Françoise Collin: le prix payé et à payer pour l’exclusion des femmes,” Christiane Veauvy and Mireille Azzoug (eds.), Femmes, genres, féminismes en Méditerranée, Saint-Denis, Bouchène, 2014, p. 241-250.
Muraro Luisa, “Le penseur neutre était une femme,” Revue Langages, no. 85, “Le sexe linguistique,” 1987, p. 35-40.
Nussbaum Martha, Capabilités. Comment créer les conditions d'un monde plus juste ?, Paris, Flammarion, “Climats,” 2012.
Pachet Pierre, “Entretien avec Pierre Pachet,” Rue Descartes, vol. 1, no. 43, 2004, p. 70-87.
Revue de l’OFCE, 2010, vol. 2, “Les discriminations entre les femmes et les hommes,” no. 114.
Romano Hélène, Harcèlement en milieu scolaire. Victimes, auteurs: que faire ?, Paris, Dunod, 2015.
Sarraute Nathalie, Enfance, Paris, Gallimard, 1983.
Schirmer Elisabeth, De la construction socio-sexuée des élèves à l’étude des conditions d’émancipation par le féminin, master 2 degree, Université Paris 8, 2014.
Simondon Gilbert, L’Individuation psychique et collective, Paris, Aubier Montaigne, 1989.
“Women in leadership,” Citizen Today, London, Ed. Ernst and Young, 2013.
Woolf Virginia, Trois guinées [1938], Paris, Blackjack/Les Presses du réel, 2012.
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Notes
Marie Duru-Bellat, L’École des filles, quelle formation pour quels rôles sociaux ?, Paris, L’Harmattan, 2004.
“Les discriminations entre les femmes et les hommes,” Revue de l'OFCE, 2010, vol. 2, no. 114.
Hélène Romano, Harcèlement en milieu scolaire. Victimes, auteurs: que faire ?, Paris, Dunod, 2015.
The attention to the working environment supposes the dual ability to be present and adopt a reflexive position, exotopic with regards to situations (others, norms, techniques).
Willem Doise and Gabriel Mugny, Le Développement social de l'intelligence, Paris, InterÉditions, 1981.
Luce Irigaray, Je tu nous, pour une culture de la différence, Paris, Grasset, 1990; “Women in leadership,” Citizen Today, London, Ernst and Young, 2013.
“Ma cité, mon cocon. Jeunes filles entre elles et entre soi” (France culture, Terrains sensibles, 2006).
Karim Basbous, Avant l’œuvre. Essai sur l'invention architecturale, Paris, Éditions de l’imprimeur, 2005, p. 157.
Representations of public action, education and research, involving mostly implicit representations of the human subject, the State and power, among others.
Parrêsia is virtue, a duty and a technique. It is a culture of the self and of a relation to the self acquired and operating in forms of government, the self and others. (Michel Foucault, Le Gouvernement de soi et des autres, Paris, Gallimard, 2008).
Emanuele Coccia, La Vie des plantes. Une métaphysique du mélange, Paris, Rivages. 2016. We especially retain the notion of atmosphere – enshrouding humans, passing through them and produced by them ; and the notion of nature: not in the sense of preceding or opposite to culture, but as what allows one to be born and to become, a principle and power involved in genesis and transformation.
Among the notions used in the analysis of these texts is symptomatic reading, which consists in pointing out the unthought elements of a textual material, what remains at its fringes, and in formulating leads providing new thought processes from the apparent initial meaning (Judith Butler, La Vie psychique du pouvoir. L’assujettissement en théories, Paris, Leo Scheer, 2002). Thus, in the background of the neutral and asexual view of pupils conveyed by official curricula, the possibility of thinking the conditions of female individuation anew is brought out (Manon Bouchareu, Interpellations à l’égalité et voix du care. De l’objectivation de la situation scolaire des filles vers des propositions alternatives, mémoire de master 2, Université Paris 8, 2012; Elisabeth Schirmer, De la construction socio-sexuée des élèves à l’étude des conditions d’émancipation par le féminin, master 2 degree, Université Paris 8, 2014.)
The surveyed women indeed demonstrate a cognition that is sensitive to the common and based on the reason of others, rather than influenced by universality. These powerful and alternative voices maintain the quality of relations in a civic world of assumed interdependences (Carol Gilligan, Une voix différente. Pour une éthique du care [1982], Paris, Flammarion, 2008).
Luce Irigaray, Corps à corps avec la mère, Montréal, Pleine Lune, 1991, p. 87.
Christine Bouissou, “Chronique d’une sortie en ville,” Les Cahiers d’Adèle, no. 5, “La ville,” 2010.
The notion of apeiron is borrowed by Gilbert Simondon from pre-Socratic philosopher Anaximander (Gilbert Simondon, L’Individuation psychique et collective, Paris, Aubier Montaigne, 1989).
Gilles Deleuze and Félix Guattari, Mille plateaux, Paris, Minuit, 1980.
Luce Irigaray, Corps à corps avec la mère, Montréal, Pleine Lune, 1991, p. 45.
Karim Basbous, Avant l’œuvre. Essai sur l'invention architecturale, Paris, Éditions de l’imprimeur, 2005.
For example when they note that “it is not the same for boys”: more tolerated than girls in front of their place, boys do not leave.
Christine Bouissou, “En quête des raisons de l’autre,” Le Télémaque, vol. 2, no. 48, 2015, p. 65-74.
Karim Basbous, Avant l’œuvre. Essai sur l'invention architecturale, Paris, Éditions de l’imprimeur, 2005, p. 155.
“There are things that only intelligence can look for, yet will never find by itself; these things, instinct alone would find them, yet will never search them” (Henri Bergson, “L’évolution créatrice” [1907], Œuvres, Paris, Presses Universitaires de France (PUF), 1991, p. 623).
Pierre Macherey, “‘Il faut être absolument moderne’. La modernité, état de fait ou impératif ?”, 2005. [Online] https://stl.univ-lille.fr [accessed 4 March 2017].
Walter Benjamin, Sur le concept d’histoire [1940], Œuvres III, Paris, Gallimard, “Folio,” 2000
Nathalie Sarraute, Enfance, Paris, Gallimard, 1983.
Yves Bonnefoy, L’Écharpe rouge, Paris, Mercure de France, 2015, p. 260.
Pierre Pachet, “Entretien avec Pierre Pachet,” Rue Descartes, vol. 1, no. 43, 2004
The term “to lift up” is here understood in the sense of Aufhebung, a process inherent to the cultural transmission-heritage, which both cancels and preserves (Jacques Derrida, Qu’est-ce qu’une traduction “relevante” ?, Paris, L’Herne, 2005).
Gilbert Simondon, L’Individuation psychique et collective, Paris, Aubier Montaigne, 1989.
Pierre Macherey, Le Sujet des normes, Paris, Amsterdam, 2014, p. 111.
Fernand Deligny, Œuvres, Paris, L’Arachnéen, 2007, p. 1401.
Martin Buber, La Vie en dialogue, Paris, Aubier, 1959.
Julia Kristeva, Le Génie féminin. La vie, la folie, les mots. Melanie Klein, Paris, Gallimard, 2003.
She proposes to define the quality of regional development by taking into account the essential needs of the population, through ten indicators of personal, common and societal development: the respect for life; health; physical integrity; the senses-imagination-mind; emotions; practical reason; affiliation; the care for the living - animals, plants and nature; the game; the control of one’s environment (Martha Nussbaum, Capabilités. Comment créer les conditions d'un monde plus juste?, Paris, Flammarion, “Climats,” 2012).
Mary Parker Follett, Creative Experience, Longmans, Green, 1924.
Emmanuel Groutel, “Mary Parker Follett. La facette méconnue du management jardiné,” Revue française de gestion, vol. 2, no. 239, 2014, p. 22.
Georges Canguilhem, “Milieu et normes de l’homme au travail,” Cahiers internationaux de sociologie, vol. III, 1947, p. 120-136.
Christine Bouissou, “L’accès à l’âge adulte à travers une expérience préprofessionnelle,” Revue 3D (Agefa PME), no. 7, 2015, p. 80-93.
Virginia Woolf, Trois guinées [1938], Paris, Blackjack/Les Presses du réel, 2012.
Luisa Muraro, “En écoutant Françoise Collin: le prix payé et à payer pour l’exclusion des femmes,” Christiane Veauvy and Mireille Azzoug (eds.), Femmes, genres, féminismes en Méditerranée, Saint-Denis, Bouchène, 2014, p. 241.
Luce Irigaray, J’aime à toi, Paris, Grasset, 1992, p. 17.
Luce Irigaray, Je tu nous, pour une culture de la différence, Paris, Grasset, 1990, p. 138.
Luce Irigaray, Je tu nous, pour une culture de la différence, Paris, Grasset, 1990, p. 132.
Luce Irigaray, Corps à corps avec la mère, Montréal, Pleine Lune, 1991, p. 40.
Julia Kristeva, Le Génie féminin. La vie, la folie, les mots. Melanie Klein, Paris, Gallimard, 2003, p. 395.
Luce Irigaray, Corps à corps avec la mère, Montréal, Pleine Lune, 1991, p. 51.
Christine Bouissou, “En quête des raisons de l’autre,” Le Télémaque, vol. 2, no. 48, 2015, p. 65-74.
Joan Borrell, La Raison nomade, Paris, Payot, 1993, p. 224.
Georges Didi-Huberman, Survivance des lucioles, Paris, Minuit, 2009.
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