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Filmography – Multimedia
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We echo here to Philippe Dubois’ study, “La question vidéo face au cinéma : déplacements esthétiques,” in Franck Beau, Philippe Dubois and Gérard Leblanc (eds.), Cinéma et dernières technologies, Paris, Brussels, INA/De Boeck Université, 1998, p. 198 sq.
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Clément Rosset, Fantasmagories suivi de Le Réel, l’imaginaire et l’illusoire, Paris, Minuit, 2006, p. 105.
Rosset here refers to Clefs pour l’imaginaire by Octave Mannoni.
We especially think of Gérard Genette’s formulation, when he says that “Dividing (sharing) to unite, is the formula to baroque order. Isn’t that the one of the language?”, Gérard Genette, Figures 1, Paris, Seuil, 1966, p. 38.
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Marie-Laure Guétin, “Des décors révolutionnés : le Pari(s) historique d’Éric Rohmer,” in Laurence Schifano and Sylvie Robic (eds.), Rohmer en perspectives, Nanterre, Presses Universitaires de Paris-Ouest, “L’œil du cinéma,” 2014, p. 73.
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Jean-François Kahn, « L’Aveu de la haine du peuple », Marianne, 3 September 2001.
Éric Rohmer, DVD L’Anglaise et le Duc, Pathé Vidéo, 2002.
Philippe Petit, “Le film qui enterre 1789,” Marianne, 3 September 2001.
Kinescoping is a technique consisting in transferring unto a reel images initially shot in video.
As reminded by Antoine de Baecque and Noël Herpe, the filmmaker had been looking into compositing since 1990, when he chroma keyed a first image into another, representing the French artist Arielle Dombasle, for the music clip Amour Symphonique. Antoine de Baecque and Noël Herpe, Biographie d’Éric Rohmer, Paris, Stock, 2014, p. 429 sq.
Éric Rohmer, “J’aurais pu être beaucoup plus violent,” entretien avec Antoine de Baecque et Jean-Marc Lalanne, Libération, 7 September 2001.
Pascal Bonitzer, Décadrages : peinture et cinéma, Paris, Cahiers du cinéma/Étoile, 1987.
Daniel Arasse, Histoires de peintures, Paris, Gallimard, 2006, p. 98 sq.
Éric Rohmer, interview by Aurélien Ferenczi in the DVD version of L’Anglaise et le Duc, Pathé Vidéo, 2002.
Jean-Baptiste Marot, interview by Aurélien Ferenczi on the DVD version of L’Anglaise et le Duc, Pathé Vidéo, 2002.
See Réjane Hamus-Vallée and Caroline Renouard, “La peau grise. Analyse comparative de trois procédés d’incrustation cinématographique,” in Priska Morrissey and Emmanuel Siety (eds.), collected papers of the symposium Filmer la peau, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, “Le Spectaculaire,” to be published.
Buf Compagnie, helped by Duboi’s filming structures, has realized all incrustations and other visuals for the movie, mobilizing ten graphic designers between July and December 2000. See especially Antoine de Baecque and Noël Herpe, Biographie d’Éric Rohmer, Paris, Stock, 2014, p. 434 sq.
Éric Rohmer, “Je voulais que la réalité devienne tableau,” interview with Patrice Blouin, Stéphane Bouquet and Charles Tesson, Cahiers du cinéma, July-August 2001.
Éric Rohmer, interview with Jean-Michel Frodon, Le Monde, 5 September 2001.
Danièle Heymann, “La révolution sur le visage d’une femme,” Marianne, 3 September 2001.
Éric Rohmer, interview by Aurélien Ferenczi in the DVD version of L’Anglaise et le Duc, Pathé Vidéo, 2002.
As explained by the production director, Françoise Etchegaray, what Rohmer was trying to do by resorting to digital special effects “looked more like a child’s mind: animated paitings, in the manner of the magical lanterns,” Antoine de Baecque and Noël Herpe, Biographie d’Éric Rohmer, Paris, Stock, 2014, p. 434. This aesthetic influence of the magical lantern is particularly well put in “light” in the menu of the DVD, as the projection device is directly represented in the multimedia animation of the DVD.
André Bazin, Qu’est-ce que le cinéma [1958], Paris, Cerf, 2011, p. 59. Can also be found in English: André Bazin, What is Cinema, Essays selected and translated by Hugh Gray, Berkeley/Los Angeles, University of California Press, 2005, vol. 1., p. 50.
Réjane Hamus-Vallée, La Fabrique du cinéma: du trucage aux effets spéciaux, PhD thesis under the supervision of Jean-Louis Leutrat, Paris, Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, 2002, p. 393.
Réjane Hamus-Vallée, La Fabrique du cinéma: du trucage aux effets spéciaux, PhD thesis under the supervision of Jean-Louis Leutrat, Paris, Université Sorbonne Nouvelle-Paris 3, 2002, p. 393.
Edgar Morin, Introduction à la pensée complexe [1990], Paris, Seuil, 2005.
Gérard Genette, Palimpsestes. La littérature au second degré, Paris, Seuil, 1982. Gérard Genette uses palimpsest in a figurative meaning to designate the “hypertext” (that integrate in the more global study of transtextuality), creating a relation between one text and others, the lower layers of the text appear in filigree.
Hans Belting, Pour une anthropologie des images [2001], Paris, Gallimard, 2004, p. 93.